אפשר לרפא הטרוסקסואליות

אנחנו ברינגלבלום עם השלטים

ביום שני, ה 21 במרץ, היתה מסיבת רחוב של המלק"ש ברינגלבלום ועוד איזה משהו באוניברסיטה. חברותי החמודות ואני התארגנו על שלטים, סיסמאות מתחרזות ותחפושות ויצאנו להפגין נגד סטרייטים. התוצאות לפניכן בתמונות ובוידאו, מצורף גם העלון שחילקנו לעוברות ושבים – מקוה שתהנו🙂

על השלטים נכתב:

"אל תדאגי, אשה עוד תמצאי / בנות לילית שידוכין"
"עוד תמצא את הגבר הנכון / אטרף דייטינג"
"סטרייט/ית? זה לא טבעי!"
"אפשר לרפא הטרוסקסואליות"
"די לנישואין בבנות-אדם"
"סטרייט? אתה בטוח?!"

אנחנו צועדות בסך

"תהיו סטרייטים נחמדים / לא ליד הילדים"

שד עם שדיים

"סטרייטיות היא רק שלב / יאללה תתגברו עליו"

גם באוניברסיטה יש סטרייטים

"הטרו הטרו אל תדאג / עוד נראה אותך בדראג"

רותם המאממת

"לסטרייטיות יש פיתרון / אל תצאו מהארון"

משוגעת אחד

"סטרייטיות לדעתי / צריכה להיות דבר פרטי"

אני ורותם

"סטרייט אתה בחור קשוח / באמת? אתה בטוח?!"

איזה שובבות אנחנו...

"ביחסים של אהבה / ילדים זו לא חובה"

קיבלנו מבטים המומים, מבטים מזדהים, הצטרפות לקריאות שלנו, מבטים מאיימים, מישהו שביקש שארביץ לו בתחת עם השלט שלי (והרבצתי, והוא צילם), אנשות שלקחו פליירים וכאלה שלא, מישהו שניהל איתי את הדיאלוג שלהלן:

גואל והולל
גואל: לא הכל זה גוף, יש גם נפש
הולל: אני יכול לרפא גם את הנפש הסטרייטית שלך
גואל: אני מאחל לך שתמצא את היעוד שלך
הולל: אני מאחל לך שתמצא נקודת מבט חדשה

והנה גם וידאו מההפגנה

והעלון אותו חילקנו (הטקסט של העלון יופיע מתחתיו לנוחיות הקריאה)

העלון שחילקנו

סטרייט/ית יקר/ה,

אנחנו מכבדות את אורח החיים השונה שבחרת, ומבינות שלא כולןם יכולים להיות מאממים. עם זאת, המיניות המשעממת שלך היא ענינך הפרטי. זוגות מעורבים (אשה וגבר) המתנשקים ברחוב, הם מראה לא נעים, ולא חינוכי.

יש לנו ילדה לסבית קטנה, בת עשר, ורק לפני כמה ימים היא חזרה מזועזעת הביתה. מסתבר שליד שער בית-הספר(!) שלה, ישבו אישה ואיש, סטרייטים, אחזו ידיים וחיכו לילד שלהם שיצא מבית-הספר. כל הילדות והילדים יכלו לראות אותם בבירור.

אנא ממך, הבן/ני, אין לנו דבר וחצי דבר נגד שני אנשים מבוגרים הבוחרים בהסכמה לעשות מיני מעשים סוטים בפרטיות מיטתם, אולם מכאן ועד הצגת הרגשות שלכם בציבור המרחק רב!

למה דבר אינטימי ופרטי כגון יחסי מין, צריך להפוך להיות כל-כך ציבורי ומוחצן אצלכם? אתם מדברים על זה בתקשורת, מתנשקים ברחוב, יש לכם חתונות, אירוסין, פרסומות, סרטים – הכל כדי שאף אחד חלילה לא יפספס שאתם סטרייטים. אז יש לנו חדשות בשבילכם: לא מענין אותנו למי אתם נמשכים. תרגיעו. זה לא מאמם.

בסובלנות וברגישות, האגודה למשיכת תשומת-לב

אנא אל תזרקו את העלון, ניתן להשתמש בצידו השני כפתק, או להעבירו לסטרייט/ית אחר/ת

25 תגובות ל-“אפשר לרפא הטרוסקסואליות

  1. יוספה את מהממת, תעשי לי פלאייר!!!
    "אז יש לנו חדשות בשבילכם: לא מענין אותנו למי אתם נמשכים. תרגיעו. זה לא מאמם." — LOL!!!!!!!

  2. תודה תודה לכולכןם🙂 איזה כיף שאתם מבקרות אותי בבלוג.

    ברוך, אני בשמחה אעשה לך פלאייר (אני אוהבת לקרוא לזה עלון, זה יותר בעברית ואני קצת משוגע) אימצתי את ההמלצה שלך לא לקרוא למתנ"ס העירוני לקהילה הגאה בגן מאיר "המרכז הגאה", אני אקרא לו 'המתנ"ס בגן-מאיר' או משהו כזה.

    ליטל, 3> בחזרה!

    דנה, אני מחכה שתבואי לב"ש להרצות לנו בקבוצת הקריאה, יא מאממת בעצמך.

    ויותם – אותך אני עוד אתפוס בסיבוב ותראה מה זה.

  3. ההפגנה היחידה שאני באמת מצטערת שלא באתי אליה. עם הבעל. להתנשק לכם מול הפרצוף המאמם!
    לא, באמת, מקסים. שיחקתם אותה.

  4. הוא צילם בזמן שהרבצת לו עם השלט? לא עדיף היה לתת למישהו אחר לצלם…?
    ובאמת מתבקש לעמוד ולהתנשק עם אישה מול הפרצוף שלכם.🙂

    רעיון מעולה, העלה על פניי חיוך גדול. בהצלחה גם בהפגנות הבאות.🙂

  5. רוני, להתנשק לנו מול הפרצוף? מה זה היצר ההפגנתי הזה פתאום? מיניות זה לא דבר פרטי?

    רומי, תודה על סימני הקריאה המאממים!

    תומר, הוא נתן לחבר לצלם, כמובן. וחיוך גדול זה הכי טוב.

    ההפגנה הבאה תהיה עצרת להשכחת הנכבה. אבל אני לא זוכרת מתי היא תהיה…?

  6. חייבת להגיד: אתן מהממות ביותר ואני אוהבת אתכן, ההפגנה שלכן היתה מהממת וגם המסר הוא מצוין. אבל מה – יצא לכן קצת ביפובי:/

    אז נכון, זה די קשה להסביר לסטרייטים שיש גם זוגות מעורבים-מגדרים שהם קווירים, ועדין – מסרים מורכבים מעולם לא עצרו מבעדנו להביע אותם.

    היה משמח אותי יותר לו היתה דרך למחות נגד הטרונורמטיביות מבלי לרדת על זוגות מעורבים מגדרית…

    3>

  7. bidyke, בהתחשב בכך שהעלון מופנה לסטרייטים/ות, ועוסק בזוגיותם המופגנת תמיד, איך זה יצא לנו ביפובי? האם כל היפוך-לצורך-מחשבה שמופנה לסטרייטים הוא ביפובי מעצם מהותו כי סטרייטים נראים לפעמים כמו ביסקסואליות / קויריות כשהם מציגים אשה ואיש? ואם כן, אז איך אפשר היה לנסח את זה אחרת?

  8. יוסי,

    המשפט העיקרי שהפריע לי היה "זוגות מעורבים (אשה וגבר) המתנשקים ברחוב, הם מראה לא נעים, ולא חינוכי" – אני מסכימה שלעשות היפוך זה משעשע וחמוד. מאידך גיסא, זה גם ממדר זוגות מעורבים-מגדרית לתחום ההטרוסקסואלי בצורה לא נעימה (ואפשר גם להזכיר גישות אמיתיות כאלה במרחבים הומו-לסביים, כך שמה שהוא בדיחה במקרה זה, עדין אינו חף ממשמעויות נלוות).

    באופן כללי, הייתי אומרת שהגישה של ניראות-בלבד היא גישה שבדרך כלל מבצעת הפרדה דיכוטומית בין הטרוסקסואליות להומוסקסואליות בלי להתעמק במשמעויות המורכבות יותר של passing (מהו גבר? מהי אישה? האם כל זוג של גבר ואישה הוא זוג סטרייטי? האם אישה שנמצאת עם גבר יכול/ה להיות רק סטרייטית [וההפך]? האם פרקטיקות מיניות שכוללות בתוכן גבר ואישה הן בהכרח פרקטיקות סטרייטיות? וכו').

    לו הייתי "מנסחת" את הפעולה מחדש, אולי הייתי מתמקדת פחות בניראות ויותר בערכים, קרי בהטרונורמטיביות – לכיוון של הפסקה האחרונה (שבעיני היא מעולה). אולי אפילו הייתי הולכת לכיוון יותר ביסקסואלי-חתרני בסגנון: "גם את/ה יכול/ה" עם קצת עיצות עוקצניות לכיוון ה"איך".

    הגיוני?🙂

  9. תודה! זה הרבה יותר ברור עכשיו. המשפט שציטטת אכן בעיתי כשהוא נקרא במרחבים הומו-לסבים שיש בהם הרבה פעמים מיון של ניראות גבר-אשה להטרוסקסואליוUת. זה גם משפט שמחזק את המיון הזה במרחבים סטרייטים, כמובן.

    עם זאת ברור שהמשפט בעלון לא מיצג טענה אמיתית. כלומר, אנחנו לא טוענות שמיניות סטרייטית דוחה אותנו. זו לא הפגנה נגד סטרייטים, למרות שזו הכותרת שלה. אנחנו טוענות שמגוחך לנסות להגביל מיניות לתחום הפרטי, ושלעשות כך עם מיניות לא-סטרייטית זה להט"בופוביה. אנחנו טוענות את זה באופן שמחקה את צורת הטיעון הסטרייטית וחיקוי הוא תמיד מסוכן ויכול להתפרש בכל מיני דרכים.

    ההצעה לעשות משהו שמתמקד בהטרונורמטיביות היא מאממת, בעיקר הרמיזה לנסות להדיח סטרייטים לפרקטיקות לא סטרייטיות – אני אוהבת את זה ממש! אבל יש אבל:

    אבל ההתמקדות בניראות היא חיונית להפגנה הזו. הניראות היא מרכז הענין כאן. הרצון ההטרונורמטיבי שלא תהיה ניראות להטב"קית ברחוב, והשקיפות והמובנות מאליה של הניראות הסטרייטית. לא להתמקד בניראות זה אומר לעשות פרופורמנס אחר לחלוטין.

    בהינתן שהניראות היא מרכזית לפרופורמנס הספציפי שרצינו, ושהטכניקה שבחרנו היא פרודיה, היה נדמה לי שזה מספיק ברור. שאין כאן הטרופוביה אמיתית ולפיכך שגם אין כאן ביפוביה אמיתית.

    עם זאת, לפי התגובות פה בבלוג וברשימת התפוצה של קבוצת הקריאה הקוירית, היו גם סטרייטיות וגם ביסקסואליות שמצאו את המיצג שלנו פוגע. זה מצריך מחשבה שניה מצידנו על הניסוחים, ואני שמחה שזה קורה גם בתגובות כאן.

    ולכן אנסה לשאול שאלה: האם ישנה דרך להציג פרודיה על ניראות (ולי כן מאד חשוב להתמקד לפעמים בניראות) באופן שלא יהיה פוגע לסטרייטיות או ביסקסואליםות? רעיונות?

  10. תודה על התגובה🙂

    קודם כל, לגבי הפארודיה והטרופוביה או ביפוביה "אמיתית" – אני מסכימה עם מה שאמרת, שברור מהפעולה שהכוונה עצמה לא היתה ביפובית. עם זאת, הטיעון שלי מתייחס פחות לכוונה, ויותר למבנה שעל פיו נבנתה הפעולה. כשמחקות את צורת הטיעון הסטרייטית (כמו שכתבת), החיקוי מקיים גם העתקה של המבנה שעליו מתבסס הטיעון עצמו (בה בעת עם הפארודיה החתרנית). צורת הטיעון הסטרייטית מבדילה ומבדלת בין "ההומואים הסוטים" לבין "הסטרייטים הנורמלים", תוך מחיקה של ביסקסואליות, כטקטיקה של בטחון. היכן שקיימת הפרדה הרמטית בין "הומו" ל"סטרייט", כל אחד נמצא במקומו, אפשר למקם כל אחד/ת במקומו שבהיררכיה, והסטרייט יכול להאמין שהוא אינו מאויים על ידי הומוסקסואליות/קוויריות (כי זה "הם", לא "אני").

    לדעתי העתקה/היפוך של מבנה הבסיס הזה – גם בצורה פארודית – במידה רבה משכתבת את אותה הפרדה שעוזרת כל כך לסטרייטים להרגיש בטוחים יותר, ועל כן היתה כאן בעייתיות שהיא גם מתחת לפני השטח ולא רק בניסוחים.

    אז איך לשנות פעולה על ניראות כדי שלא תהיה ביפובית? שאלה טובה. אני הייתי מנסה לקחת את המבנה, או את מערכת הטיעונים הסטרייטית, ולעשות פארודיה ישירה יותר, כזאת שחותרת תחת צורת הטיעון עצמה. אולי משהו כמו: "סטרייטים יקרים, ישנה הפרדה חדה וברורה בין סטרייטים לבין להטב"קים [עם כוכבית למטה שמסבירה להטב"ק]. להטבק"יות נראות כך וכך ועושות רק כך וכך. לעומת זאת, סטרייטים נראים כך וכך ועושים רק כך וכך. אנו אזרחיות להט"בקיות מודאגות שרואות ברחוב יותר ויותר התנהגויות סטרייטיות…" ואז להמשיך עם נוסחים דומים לפלייר…

    3>

  11. גם אני לא דיברתי על כונה, אלה על הניראות והנישמעות של הפעולה. הכונה בעיני בכלל לא חשובה בפרופורמנס, רק הדרכים לפרש את התוצאה.

    נכון שהפרודיה שלנו נמצאה בסכנה לחיקוי לא ביקורתי גם של מבנה הטיעון הלהט"בופובי, כלומר חזרה על ההפרדה בין הטרו להומו באופן שלא משאיר מקום לביסקסואליות, אבל לטעמי כמה דברים חותרים תחת הסכנה הזו:

    1 – "סטרייט? אתה בטוח?!" שנכתב על אחד השלטים, מערער את המונוסקסואליות הסטרייטית בלי לרמוז למיניות הסופית (התשובה הנרמזת יכולה להיות כל סוג מיניות שהוא לא סטרייט).

    2 – "סטרייט אתה בחור קשוח / באמת? אתה בטוח?!" שקראנו כסיסמא, עושה אותו דבר, ואף מוסיפה את אלמנט הקשיחות כסימן מגדרי שאפשר שיהיה מנותק מנטיה מינית או זהות מגדרית ספציפית.

    3 – "הטרו הטרו אל תדאג / עוד נראה אותך בדראג" מבלגנת באופן קוירי בין נטיה מינית ומופע מגדרי, דבר שפעם הסברת לי שהוא ביסקסואלי לדעתך (והסכמתי).

    4 – הסיסמא "סטרייטיות היא רק שלב / יאללה תתגברו עליו" עושה היפוך מביפוביה. בדרך כלל הטענה היא שביסקסואליות היא "רק שלב", הפעם הטיעון מופנה כלפי ההטרוסקסואליות ומראה כמה טפשי להניח שמיניות מסוימת היא "רק שלב", ובכך הסיסמא הזו היא במובהק אנטי-ביפובית.

    מול הסימנים הללו המעודדים את פירוש הפרופורמנס כלא-ביפובי ואף כאנטי-ביפובי עומד המשפט "זוגות מעורבים (אשה וגבר) המתנשקים ברחוב, הם מראה לא נעים, ולא חינוכי", שהפירוש שלו כביפובי אפשרי למרות הכותרת שמעליו: "סטרייט/ית יקר/ה,".

    חשבתי איך ניתן לשנות את המשפט, והרעיון שלי הוא: "זוגות מעורבים (אשה וגבר) המתנשקים ברחוב, הם מראה לא נעים, ולא חינוכי (דגל ביסקסואלי יכול לעזור במקרה כזה)".

    לדעתי, לא ניתן לעשות פרודיה המגנה בהפוכה ניראות סטרייטית, מבלי להסתכן בניכוס להטרוסקסואליות של ביסקסואלית-במערכת-יחסים-שנראית-כסטרייטית. גם הניסוח שהצעת בסוף ההודעה שלך יהיה נתון לסכנה הזו ולסכנות נוספות מסוג דומה (טרנספוביה למשל), אם במקום "כך וכך" תפרטי בדיוק למה הכונה, ואם המוקד יהיה ניראות.

    נראה לי שבפרודיה שעשינו יש כמה סימנים המעודדים פירוש לא-ביפובי, ותיקון המשפט המפריע כפי שהצעתי לעיל היה יכול לפתור גם את הפינה האחרונה הזו.

  12. פינגבק: מחאה ויצירתיות - המיטב • מחאת הדיור

  13. פינגבק: מצעד הגאווה ה(ושל)ראשון לעונת המצעדים, וכמה מילים על פריפריה. « הלא אנושית מהר כרוב

  14. פינגבק: תינוקות של השב"כ | בלי גאולה

  15. תודה על הפנית תשומת הלב לקישור השבור. לצערי נראה לי שהן הורידו את הוידאו וזהו. אני אנסה למצוא אותו מחדש ולהעלות שוב, אבל זה עשוי לקחת הרבה זמן.

כתיבת תגובה

