זו גאוה?

שי גורטלר החכם כתב את העבודה המצוינת המצורפת כאן על אירוע הגאוה הקודם שהיה בבאר-שבע בדיוק לפני שנה. כעת, לקראת אירוע הגאוה שיקרה ביום שישי הקרוב, אני מציעה שנקרא שוב, יחד, כמה מהתובנות של שי מהאירוע ההוא. אז אני אעשה משהו שאני לא עושה הרבה, וזה להמליץ לקרוא טקסט ארוך. כן, אני יודע שזו תקופת מבחנים (הסוף שלה, לא?) אבל הקריאה שוה כל דקה שתגזלו מהתואר, וזו עבודה שנכתבה על כאן ועכשיו: העיר בה אנחנו גרות, השנה שעברה. אחר-כך תחזרו לפה ונדבר בהמשך הפוסט ובתגובות. הצעות לדיון:

העיריה קיבלה החלטה המתנגדת למצעדי גאוה בבאר-שבע
– מהי התגובה ההולמת לכך?

קיראו את הדיון המרתק שהוביל להחלטת מועצת העיר (עמוד 66 הוא העמוד בו מופיע הטקסט המודגש שהפך להחלטה בעקבות שתי ההצבעות שאחריו, שהוצע ע"י ראש העיריה רוביק דנילוביץ'): "ולכן אני מציע לך להוריד את ההצעה הזו מסדר היום, שנקבל החלטה משותפת שעיריית באר-שבע תמשיך לפעול בתבונה ובאחריות, על מנת למנוע חיכוכים מיותרים ופגיעה ברגשות של אוכלוסיות שונות בעיר. אני אומר, ואני אומר את זה. העירייה באופן עקרוני מתנגדת למצעדים ולתהלוכות על בסיס סקטוריאלי ותמשיך לפעול בהתאם לחוק. אני חושב שזה מכבד את כולם." [ההדגשה שלי]

לי הדיון נראה בערך כך: חבר המועצה זכריה אוהב-שלום מתלונן שלסוטיםות שכמותנו יש תמיכה כלכלית של העיריה בקיום אירוע גאוה בעיר, וראש העיריה, דנילוביץ', מתנצל (בערך) ואומר שהתמיכה של העיריה היא זו שמרסנת את ההומואים מלעשות מצעד כי התמיכה ניתנת במעין עיסקת פשרה עם אגודת הלהט"ב שמצידה לא מארגנת מצעד. דנילוביץ' מציע לאוהב-שלום להשלים עם המצב, כי אם לא תתמוך העיריה בקהילה הגאה, הרי שהקהילה הגאה תהיה נוכחת יותר ברחובות, ואת זה אוהב-שלום מאד לא רוצה.

בדיון שקיימנו בקבוצת הקריאה הקוירית במאי, הובעה העמדה שמול החלטת עיריה שמתנגדת ל"מצעדים ותהלוכות על בסיס סקטוריאלי" יש לארגן מצעד ללא תמיכת העיריה. מה דעתכןם? כמובן, הכונה היא לא לדון במשהו מעשי לשנה הזו, כי עונת המצעדים ממש בפתח ו(אולי) אין זמן מספיק להתארגן – אבל כדאי שנדע מה אנחנו חושבות לקראת השנה הבאה. האם העיסקה שלכאורה קימת בין האגודה בבאר-שבע לבין העיריה מקובלת עלינו? אירוע גאוה בתמיכת העיריה בתנאי שלא נהיה נוכחות ברחובות? זו הגאוה שאנחנו רוצות?

לאור האמור לעיל, וככתוב בעבודה המומלצת של שי (תקראו!), שיתוף פעולה עם העיריה פירושו התערבות שלהם באיפה ומתי יהיה האירוע ואיזה אופי יהיה לו. אולי כדאי לא לערב אותם? נציגי העיריה הרי הזיזו את מועד האירוע הראשון בכמה שעות, רק יומיים לפני האירוע, מה שבודאי השפיע על מספר המשתתפותים בו, כדי שלא יתקיים בסמוך ללימודים בבית-ספר ליד. ההזזה הזו סוכמה בין מנכ"ל חברת "כיוונים" של העיריה, שהיתה אחראית על הפקת האירוע מטעמה, לבין ברק עטר, יו"ר האגודה. נציג העיריה חשב שזה הגיוני להזיז את האירוע אל מחוץ לעיר ממש כדי למנוע מהילדים הרכים לראות אותנו (להזכירכןם – מדובר באירוע על גג של מתנ"ס, לא ברחוב). ברק לא הסכים שיגרשו את האירוע מהעיר והם התפשרו על הזזתו בכמה שעות. על הנכונות להתפשר אמר נציג העיריה לברק: "כל מה שקיבלת תקבל עכשיו פי ארבע כי הוכחת לי שאתה גבר". מגניב, לא? אישור מגדרי מהממסד בכבודו ובעצמו…

אז אולי אנחנו לא צריכות זמרת-מאד-מפורסמת כדי שיהיה אירוע מוצלח? אולי דוקא מסר פוליטי רלבנטי זה מה שחשוב?

יש לי גם הצעה לסיסמא: "גאוה – עושות את זה ברחוב"

להעתיק מ-קוירית-אפ

קוירית-אפ הוא רעיון מדליק שהכרתי דרך חמוטל ארטו ואילה שני. הנה תקציר: הערים ממושטרות. ישנם מקומות וזמנים אסורים (ללהט"ב, למשל) ומקומות וזמנים מותרים. אסור לנו לדוגמא, להיות "מוחצנות מדי" בקרבת מוסדות חינוכיים, ילדות וילדים, בתי-תפילה ודת וגם סתם ברחובות! מותר לנו, עם זאת, במסיבות שלנו, במועדונים, באירועי גאוה על גגות של בנינים וגם באירועי גאוה ברחוב, כשהם תחומים בזמן. כשנגמר האירוע המוגדר, המגודר לפעמים, המוגבל בזמן ע"י רשיון מהמשטרה ו/או העיריה, אז עלינו להתפזר, ולהשיב את הרחוב / הגג לידי הציבור הסטרייטי, הנורמלי. כך מתחזק הנורמלי בעודו מאפשר ביטוי מוגבל לחריגה.

קוירית-אפ היא חבורה של קויריות (במובן הרחב והכולל של מילה זו) המופיעה במלוא הדרה – כדי להפסיק את ההדרה. למשל, אתןם ואני, לבושות בבגדים שאנחנו אוהבות ורוצים להיראות בהם. למשל בשאווארמה הצמחונית החדשה שנפתחה בבאר-שבע. ואז בספריה באוניברסיטה. ואז במדרחוב ביום שישי, אוכלות גלידת סורבה. בכל מקום שהוא, לא צפוי, לא מאושר, לא מתואם. בכל זמן שבא לנו. ליד ילדים וילדות. ליד בתי-תפילה ודת. סתם חבורה קטנה של חמש או שש קוירים – שנראות איך שהם רוצים ומדברים על מה שבא לנו בקול רם או שקט כרצוננו. לא מצעד- נוכחות. לא פעם בשנה- אלא מדי פעם. אז… רוצות לבוא איתי לגלידה?

8 תגובות ל-“זו גאוה?

  1. ההצעה האחרונה שלך, יוזפינה אהובתי, מדהימה, כי היא לגמרי מזכירה לי את כל הסרטים על ההפרדה הגזעית שהיתה נהוגה רשמית בארה"ב. רגע, מה הפרדה גזעית? שלקווירים היה אסור להיות במקומות בילוי, לפני סטונוול. יש סרט שרואים אנשים נכנסים למין דיינר, ואומרים: "אני הומו. אפשר לקבל קפה" או משהו כזה. את יודעת מה? בפעם הבאה שאני מבקרת בבירת הנגב, נלך לשווארמה הצמחונית.

  2. מדליק דנה. קבענו לסויארמה (שוארמה מסויה). קרדיט על רעיון הקוירית-אפ לאילה וחמוטל המאממות.

    יחד עם זאת מדגדג לי כן לעשות גם מצעד. בדיוק בגלל שהעיריה מתנגדת. לדעתי ההתנגדות העירונית היא גם לא חוקית (למצעד דרוש אישור מהמשטרה, לא מהעיריה). מי בעינין?

  3. רק מזכיר לכם שבלי תמיכת העירייה לא יהיה לאגודה בבאר שבע כסף לארגן בכלל משהו בבאר שבע 🙂

  4. אני לא בקיאה בתקציב האגודה, אבל למיטב הבנתי האגודה הבאר-שבעית היא חלק מהאגודה הארצית, לא? או שכל סניף משיג תקציב לבד? בכל מקרה, גם בתל-אביב המצב דומה: העיריה מממנת את מצעד הגאוה ואת המתנ"ס הגאה בגן מאיר ובמידה רבה קובעת את אופי המצעד ומשפיעה על התכנים במתנ"ס, אם כי לא לחלוטין (עובדה שהיו שם כמה וכמה מפגשים, בעיקר במסגרת "טרנס במרכז" שלא עלו בקנה אחד עם מדיניות העיריה). במצעד האחרון שם פסלו משאית של טרנסיות כי לעיריה לא היה נוח שהמובילה של המשאית היא גם בעלת אתר פורנו. עצמאות לאירגוני הקהילה זה דבר חשוב מאד.

    אם האגודה היא סניף של העיריה לא פחות משהיא מיצגת את הקהילה הגאה, אז טוב שיהיו עוד אירגונים שיפעלו עם תקציבים אחרים או בלי תקציבים בכלל, וייצגו אינטרסים של הקהילה בלי חוכמות של העיריה.

    תשמעו, בואו נעשה משהו שלא צריך אישור בשבילו: בואו נעשה משמרת מחאה מול העיריה במחאה על ההחלטה שלהם שמתנגדת למצעדים "סקטוריאלים". פחות מ 50 אנשות לא צריך אישור מאף אחתד. אפשר לעשות את זה ביום שישי לפני אירוע הגאוה, נגיד ב 13:00, וללכת משם לאירוע כדי לא לפספס את הבלוק הירוק שאולי יהיה שם (מישהו יודעת אם יהיה?). רוצות?

  5. הי יוספה, תודה על הפוסט המענין! קראתי אותו בשקיקה ברכבת הביתה בחזרה ממצעד הגאווה של לונדון שהיה ענק ושמח ומאוד מאורגן (ועבר בלי שום הפרעות, חוץ מקומץ נוצרים מוזרים שאף אחד לא שם לב אליהם) .
    הוא היה ממומן על ידי העירייה, כמובן, וגם על ידי קוקה קולה ועוד כמה שמות גדולים בסגנון… אין לי פואנטה, סתם היה אירוני לקרוא את הפוסט בדיוק בעיתוי הזה.
    שיהיה בהצלחה 🙂

  6. וידאו ממצעד הגאווה הראשון בבאר שבע!
    http://makore.6tzvaim.com/node/571

    תודה ליוסי/פה שהעלתה כאן בפוסט הזה את המודעות למה שקורה מאחורי הקלעים בעיר. באמת שאלו אותי מדוע לעשות אירוע כזה במקום שפשוט בלתי אנושי לבלות בו בחום הזה? למה דווקא בשישי (כשאין תחבורה ציבורית חזרה מהעיר) ולמה דווקא בשעות שבהן הכי חם? ולמה בלי מזגן???

  7. בסופו של דבר המצעדון הקטנטן שאירגנו צעד ברחובות ריקים (חם ויום שישי בצהריים המאוחרים). לא הגענו עד העיריה כמובן, אלא עשינו סיבוב מסביב לבלוק, במידרחוב הסמוך וחזרה.

    ברוך, תודה על התיעוד, טל, תודה על הפידבק 🙂

    התפרסמה כתבה בכל-בי (מקומון בארשבעי) המספרת על הפוליטיקות שמאחורי אירוע הגאוה הראשון, ואנחנו מוזכרות בה כ"קבוצה הקיצונית" ש"לוקחת זכויות בכח". יש אצלי עותק מנייר אם מישהי רוצה לקרוא. הכתבה הוגנת מאד למרות התיאור שציטטתי עכשיו, והכתב, דני בלר, ראוי להערכה על התחקיר המדויק והחשיבות שהוא מיחס לנושא.

    שימו לב שגם הפעם, באירוע הגאוה השנה, העיריה שיחקה משחקים מלוכלכים ולא הדביקה פוסטרים של האירוע שהיא היתה אמורה להדביק, ולא פרסמה את האירוע בחוברת אירועי הקיץ שלה, ודרשה שהדגלים שעל הגג לא יראו מהרחוב ממש עד פתיחת האירוע. אולי בגלל זה ואולי בגלל חוסר התוחלת שבאירוע סגור, השנה לא הגיעו הרבה אנשותים.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.