תגובות ותשובות על הפוליאמוריה שלי

"חוסר קינאה זה חוסר אהבה"

תתפלאו לדעת שאני כן חשה קנאה. אני התפלאתי לדעת. קנאה נחתה עלי במפתיע ושרפה לי בלב והפכה לי את הקיבה וגרמה לי לרצות ללכת משם מיד. אבל נשארתי קצת כדי לחוש אותה, להכיר אותה, לראות איפה היא מופיעה בגוף ואיך. קשה לי עם קנאה, אבל אני בוחר לא להפוך אותה לדרישה לבלעדיות מהחברים שלי.

היו תקופות בהן לא חשתי קנאה כלל. גם בתקופות הללו אהבתי בעוצמה. אהבות גדולות, מרחיבות לב, מרגשות. בלי קנאה. אז אני מניחה שאפשר עם ואפשר בלי.

"אתה סתם רוצה להתפרפר"

אכן מאד כיף לי להתפרפר, לפלרטט, לעשות סקס, להתידד ולהתיזז עם מי שבא לי. זה בהחלט חלק מחיי ואני שמחה על כך. עם זאת, הקשרים שאני יוצר הם כנים, ויש בהם מחויבות. המחויבות נובעת מהקירבה ומהשותפות ומהאהבה. אני לא אנטוש מערכת יחסים אוהבת בקלות דעת, בלי לנסות לתקן, לשוחח, לשתף. יש לי מחויבות לשתף, ויש לי מחויבות לרצינות והשקעה במערכות היחסים שלי. זה קורה גם בקשרים קצרים, או לא רצופים. וגם בסטוצים יש כבוד הדדי.

"אבל יש מערכת יחסים אחת שהיא יותר חשובה, לא?"

כן ולא. כל מערכת יחסים היא מיוחדת ויש לה את החשיבות שלה בלי קשר לאחרות. המקום של א/נשים בחיים שלי הוא תמיד רק שלהןם, ובהיבט הזה מערכות היחסים שלי לא ניתנות להשואה זו לזו בציר של חשיבות.

אפשר בכל זאת לנסות ולמדוד התרגשות (בהצלחה עם זה, אני התיאשתי), השקעת זמן, השקעת מחשבה, תכיפות תקשורת ועוד דברים. כל המדדים האלה חלקיים ובעיתיים ואולי צירוף שלהם עשוי לשקף לעיתים כמה מקום יש למישהו/י בחיים שלי.

צריך לזכור שהמקום שמישהי תופס בחיים שלי גם מישתנה מדי פעם.

"פוליאמוריה? זה קשור רק לסקס, נכון?"

אין דבר כזה "רק סקס". טוב, כמעט. לפעמים יש. אבל לרוב אם עושים סקס באופן קבוע זה מלווה ברגשות והיקשרות. אז פוליאמוריה בהחלט לא קשורה רק לסקס, למרות שהיא מאד קשורה גם לסקס. וסוזן וגה צודקת כשהיא שרה:

If you lie on the ground in somebody's arms, you'll probably swallow some of their history

קירבה נוטה להיות, ובכן… קירבה.

"האם פוליאמוריה היא בחירה או זהות?"

בשבילי זו בחירה. אני פוליאמורית למרות שלפעמים היתי רוצה להיות מונוגמי. אני פוליאמורית למרות שזה יותר מסובך לי לפעמים. אני פוליאמורי למרות שאני חשה קנאה לפעמים. אני בוחר בפוליאמוריה כדרך חיים, לא כזהות (אני חשדןית כלפי זהויות).

"אז איך מגדירים את היחסים?"

לא מגדירות. זה חלק מהיופי. עם כל אחתד יש לי הזדמנות להמציא מחדש, במקום להשתמש בתבניות מוכרות. אנחנו לא "זוג" ולא "חבר/ה וחבר/ה". את המלה חBר המצאתי לצורך הענין, ואפשר להשתמש בה כדי לתאר חלק ממערכות היחסים שלי. אחרות צריכות מילים אחרות. אחד הדברים שאני הכי אוהבת בפוליאמוריה הוא שהשטח עדיין לא ממוסד וממופה ועדיין אין הגדרות. זה מחיב אותי ליצור עם כל אחתד את ההרגלים והציפיות מחדש, באופן שמתאים לה/ו ולי.

"סנוב! אתה חושב שאת יותר טובה ממונוגמים?"

במובן מסוים כן. זו בחירה שהיא אישית-פוליטית. בחירה להתמודד עם חוסר ביטחון וקנאה בדרך חדשה, שלא הופכת את הרגשות האלה לחוקים מגבילים.

ובמובן אחר לא. א/נשים במונוגמיה שיודעות מה הן רוצות מעצמןם ומהשותףה שלהןם, פשוט ממלאות צרכים אחרים שיש להןם. בעולם מגוון יש מקום גם למונוגמיה וגם לפוליאמוריה.

"האם יש דיכוי נגד פוליאמוריות/ים?"

כן. מדי פעם מערכות היחסים שלי נתפסות על-ידי הסביבה כלא רציניות, או לא מחיבות מספיק. יש מקומות שבהם אני אפילו בארון, לא מגלה עד כמה אני פוליאמורי. בטפסים אפשר תמיד לרשום רק שותףה אחתד. להופיע עם כמה א/נשים לאירוע שהוזמנתי אליו עם "בן/בת-זוגך" יחשב לחוסר נימוס. ויש גם קשיים שלא נובעים ישירות מדיכוי אלא מכך שיש מעט פוליאמורים/ות בסביבה שלי. אני פוגשת בעיקר מונוגמיות/ים, ולפעמים מתאהב בהןם. ולפעמים מתפתחת אהבה גדולה ביננו. ולפעמים הן מוצאים בן-זוג שרוצה מונוגמיה, כמוהןם, ואז נמעך הלב…

"אז למה להיות פוליאמורי/ת?"

כי הכנות שהכרחית כדי לחיות כפוליאמורי מלמדת שיעורים כה חשובים, כי לותר על אהבה בגלל אהבה אחרת זה כואב ולא הכרחי, כי לנסות לבנות אמון וביטחון (עצמי, ובשותףה) ללא התמיכה של חוקים ותבניות זה מרגש, כי ליצור מערכת יחסים יחודית ולא מוגדרת עם כל שותףה מחדש זה כה מספק, כי יש הרבה סקס, כי יש הרבה אהבה.

15 תגובות ל-“תגובות ותשובות על הפוליאמוריה שלי

  1. אחח יוסףה מה שאני אוהב אצלך זה שלא משנה מה את כותבת זה תמיד פשוט ויפה וחכם פשוט תענוג ואני אוהב את החוט הדק שאיתו את תופרת את הנושאים שאת בוחרת אחת לשניה. אני אוהב את לראות את התהליכים הרגשיים שאת עוברת בחיים ואיך את מנסחת אותן בצורה שהיא כלכך לא יומרנית. בין אם זה על נושא א' או נושא ב' אני תמיד יודע שאת גורמת לי להתחבר. לסיכום אם הייתי יכול הייתי מכין ממך פלאייר

  2. נשמות, תודה על החיזוק ועל הכנות ועל המשפט המאמם "אם הייתי יכול הייתי מכין ממך פלאייר"! ממש כיף לחלוק איתכןם דברים. אם בא לכןם אפשר לפתח עוד את הדיון כאן בפוליאמוריה. אני מרגישה שיש בה מסר פוליטי מענין וחשוב שלחלוטין לא מוצה עד תומו. אפשר לדבר על המקום של המונוגמיה בחיים שלנו (גם בחיים שלי, למרות שבלשון עבר) או על כל דבר קשור. מזמינה.

    ומי שיש לה דברים מתנגדים להגיד או מסתיגים או ביקורתיים – בהחלט מוזמןת להגיד אותם, זו דרך מעולה להבין ולהעשיר זו את זו.

  3. אני שומרת הרבה מאוד מהפוסטים שלךְָ כדי שאוכל להראות לא/נשים, ולהסביר את מה שאני לא מצליחה לנסח בעצמי, או להוסיף ולחדד מעבר למה שאני מסוגלת. זה אחד מהם וגם הראשון שלך החודש על סקס בלי קונדום.
    המחשבה הראשונה שלי הייתה שאין לי מה להוסיף לדיון. הייתי בקשר חbרות אחד בלבד בחיי. הוא היה פוליאמורי, אבל לאף אחת מאיתנו לא היה אף אחת אחרת באותו זמן.
    מצד שני כן הייתי מאוהבת באותו זמן במישהי אחרת והקשר שהיה לי לא היה יכול להתקיים אם הייתי מרגישה מחויבת למונוגמיה עם אחת מהן.

    ד"א
    אני יודעת שזו הצתה ממש ממש מאוחרת, אבל תתחדשי על העיצוב של הבלוג. פתאום אחרי כמה וכמה פוסטים בעיצוב הזה נדלקה לי הנורה שאני מוקפת בצבעים חדשים בזמן שאני קוראת אותךְָ.🙂

    אילעיל

  4. יו, המון תודה. גם על הקריאה ובמיוחד על השימוש. אני מאד שמחה ומוחמא ומסופקת כשדברים שכתבתי יכולים לשמש אנשות.

    הזוית שהבאת לדיון על חBרות ופוליאמוריה חשובה בעיני: להיות מאוהבת אבל לא לקים מערכת יחסים עם זו שאת מאוהבת בה (לא משנה מה הסיבה) ותוך כדי זה להיות כן במערכת יחסים אוהבת עם מישהי אחרת. זה לדעתי מאיר צדדים חשובים בפוליאמוריה. למשל, את הדגש על רגשות ולא רק על מערכות יחסים או סקס. למשל, שהרבה מאיתנו חשות רגשות פוליאמוריים גם אם בוחרות לא לבטא את זה באורח חיים פוליאמורי, או שלא מתאפשר לנו. ובעיקר, שההגדרה של יחסים כלשהם כמונוגמיה משפיעה על הרגשות והאפשרויות שלנו עם אנשות אחרות.

    ותודה על ההתחדשות לגבי העיצוב🙂 הוא חלק בערכת העיצובים של וורדפרס.

  5. יוסףה,

    תודה על הפוסט. נראה לי שזאת פעם ראשונה שאני מופנית לבלוג שלך (איך זה לא קרה עד עכשיו?!), ושמחתי לגלות שיש את מי שחולקת איתי תחושות, מחשבות וחוויות פוליאמוריות, ועוד מנסח את זה כל כך יפה. אהבתי נורא את האומץ לענות על שאלות מתעמרות בצורה נורא לא מתעמרת, לענות על שאלות שכלתניות-פוליטיות בצורה נורא אישית, רגישה ואמיתית. בהחלט אשמור את הפוסט לידידי, קרובי, מכרי, וסתם זרים ששואלים אותי איך אני מעזה לחלק את האהבה שלי ליותר מאיש/ה אחד/ת.
    למעשה, זאת השאלה שאני מתמודדת איתה הכי הרבה, ומכיוון שלא הזכרת אותה, אשמח לשמוע דעות בעניין, ממך ומאחרות/ים.
    הטיעון שמוצג בפני הוא פשוט: המשאבים של כולנו מוגבלים. משאבים רגשיים, זמן, חשק מיני, אהבה. אם אחלק את המשאבים שלי בין א/נשים, כל אחד מהם יקבל פחות, לא?
    או שאתה מרגישה שתחושת החופש הזה, המבוססת על אמון, מאפשרת לך לאהוב יותר, להקדיש יותר תשומת לב ולאהוב יותר את מי שאיתנו?
    בעניין 'איך מגדירות' – אני מעדיפה לקרוא למי שלצידי פרטנר/ית. אלה א/נשים שאני חולקת איתןם משהו, כלשהו, בין אם זה אהבה, מין (שגם אותו זה להפריד לתתי קטגוריות), קרבה, אמון. זה לא מילולינות, אבל זה עובד לי.

  6. הו, תודה על השיתוף במילה שלך ובחויות שלך.

    לא ברור לי באמת איך זה שעד כה לא הופנית לבלוג שלי! מחדל! לפחות כדי שזה לא יהיה מחדל הדדי, יש לך בלוג שלך? אם כן, התרצי לחלוק את הקישור אליו?

    ממש ממש משמח אותי שהטקסט שימושי גם לך🙂 איזה יופי.

    בענין טיעון המשאבים המוגבלים, אין לי כל כך מחשבות מנוסחות אבל אנסה לחשוב איתך ואיתכןם פה בקול רם, ותרגישו חופשיותים להוסיף, להתוכח, לשתף…

    אני מקבלת את הטיעון באופן בסיסי. כלומר, אכן המשאבים שלי מוגבלים. אולי המשאבים הרגשיים יותר נזילים ופחות מוגבלים מאחרים, אבל משאבי זמן, למשל, ברור שהם מוגבלים. אני מנסחת את הפוליאמוריה שלי בדיוק לאור העובדה הזו, כלומר, הפוליאמוריה שלי היא חלוקה מודעת של משאבים מוגבלים יותר ומוגבלים פחות, בין כמה א/נשים. זה אומר שכל אחת מקבל פחות? אולי, אבל גם כל אחד מקבלת יותר: יותר עצמאות, יותר עושר נסיון חיים, יותר מעגלי היכרות וידידות והזדהות אישיתפוליטית. אולי פחות זמן, אבל גם פחות תלות. המצב האידאלי בעיני הוא שגם החBרים האחרות שלי הן פוליאמוריים וכך מקבלות גם מאחרים – ואז אין להןם פחות אהבה וגם יש להןם יותר גיוון. אבל זה מצב אידאלי בלבד. מעט מהחBרים שלי הם פוליאמוריות בעצמם. וזו שאלה שאני שואל את עצמי (אבל לא עונה עליה, כי זה לא משנה ממילא) האם פוליאמוריות צריכים/יכולות/כדאי להןם להיות בקשר חBרי עם מונוגמיםות? זה לא משנה כי הלב רוצה, ואני נותנת ללב את מה שהיא רוצה, אבל תיאורטית זו שאלה מענינת.

    אגב, התקשרה אלי כתבת ממעריב שעושה כתבה על פוליאמוריה, אם מישהי מכם רוצה להתראיין – צרו איתי קשר כאן או באחת הדרכים האלה: https://bligeula.wordpress.com/%d7%9c%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%a8-%d7%a7%d7%a9%d7%a8/

    מה דעתכןם על המחשבות בענין המשאבים?

  7. והנה שוב גוף קרוע, לב פצוע, ומסקנה שמתחילה להתהוות: יכול להיות שזה לא הוגן שפוליאמורי תהיה ביחסים עם מונוגמי. אני מתכוןת לא הוגן למונוגמי. הסבל שלו. מגיעה לו אהבה כמו שהוא רוצה. והוא יכול לאהוב ככה רק אחד כל פעם. אז לא אותך. כי את לא תיתן לו מה שהוא צריך. וזו אחריות של שניהם, כלומר, גם של הפוליאמורית, לשים לב לזה ולעצור בזמן. לפני שנהיה חור ענקי בחזה וידיים מתגעגעות ודמעות בגרון. לשניהם. לשנינו.

  8. הו לא, נשמע שהצרות לא מפסיקות…
    סיימתי לאחרונה קשר עם מונו, אחרי שהיינו און-אנד-אוף קצת יותר משנתיים (או לפחות, נדמה לי שהפעם זה באמת). כן, הטלטלות הרגשיות שעברנו בגלל השוני הזה היו תהומיות, בייחוד לאור כמה שאהבנו (אוהביםות?). תהיה חזקה.
    חשבתי עוד פעם על עניין המשאבים. לקחתי צעד אחורה, נזכרתי שאני לא מבינה כלום בכלכלה, אבל קראתי פעם באיזה שהוא מקום שהגישה של "משחק סכום אפס", שבה אם מישהו מרוויחה אז השניה מפסיד, היא לא הגישה היחידה. יש גם גישה כלכלית שטוענת שיש מספיק שפע בעולם לכולנו, ואין שום צורך להתחרות זו בזה, אלא לשתף.

  9. אוף… מצד אחד כואב לשמוע שעברתןם הרבה טלטלות רגשיות ושסימתןם את הקשר, מצד שני זה יפה שהייתןם בקשר ומן הסתם היה בו הרבה טוב, אז אפשר גם לשמוח במה שהיה. אני מנסה בימים אלו להשלים עם הרעיון שקשרים משתנים. הופכים למשל מקשרים שכוללים מין ואהבה מהסוג ההוא לקשרים חבריים (בשפה שלי: מישהו שהופך מ-חBר ל-חבר). שזה קורה וזה בסדר וחBרות (חלק יאמרו אהבה רומנטית) לא אמורה להימשך לנצח. דגש על מנסה במשפט הקודם.

    בענין המשאבים, ברור לי שיש משאבים מסוימים שהם מוגבלים (זמן הוא המשאב שמורגש לי כהכי מוגבל) ויש כאלה שלא, או שפחות מוגבלים. כשאת ביחסים עם מונו, אז הוא בדרך כלל לא מקבל זמן "כזה" מאחרותים ולכן השיתוף שיכול היה להגדיל את כמות הזמן שיש לכולןם לא קורה. הוא מקבל חלק מהזמן שלך וזהו. זה מה שנראה לי קצת לא פייר.

    כל המחשבות הללו מובילות אותי למסקנה שכדי שאצליח לשנות את הגישה שלי לרומנטיקה ומונוגמיה באופן עמוק, ולהיות הפוליאמורית המאמם שאני רוצה להיות, כדי שאוכל לשים בהקשר חדש חוסר ביטחון וקינאה ולב שבור וגם שמחת-קשר ואהבה וחגיגת-קירבה – אני צריךה קהילה פוליאמורית. תת-תרבות פוליאמורית. בואו נעשה אחת, מה דעתכםן?

    בואו ניפגש ביום ראשון ה 22 בינואר ב 19:00 בבאר-שבע ונדבר על איך להנגיש לעצמנו תרבות וקהילה פוליאמוריות? הזמנה מעוצבת בדרך…

  10. יוסי,

    פגישה זו כה מהמםת, אבל יום ראשון ב-19:00 בבאר שבע אומר שרק באר שבעיות/ים יכולות להגיע😦

    אגב, אני ולילך שומרת מפגש עתידי בקבוצה הביסקסואלית לדיון כזה על פוליאמוריה, אז יש עוד ניצנים🙂

כתיבת תגובה

