יניב וגל עושים פונדקאות

שיח גאווה

שיח גאווה

דברים שאמרתי ברב-שיח שנערך ב"אשה לאשה" חיפה (חיפא), עם חדוה אייל, עדי מורנו ואיתן שכטמן, היוזם של "פונדקאות אחראית" אתר אינטרנט לאנשים שמעוניינים להיכנס לתהליך פונדקאות, המציג את הדילמות המוסריות בנושא, ללא נקיטת עמדה. הרב-שיח היה סביב האתר, תכניו, סיכוייו להשפיע וכו'.

הקטע הראשון הוא בהשראת ג'וס וידון ונאומו "מדוע אתה כותב דמויות נשיות חזקות" (אם לא ראיתןם עדיין – כדאי, בערך מהדקה ה 3:40). הקטע השני סתם יצא לי ככה מהמקלדת.

בפאנל אני ייצגתי את הומואים נגד פונדקאות מסחרית, ואם עוד לא יצא לכןם לבקר שם או להפנות לשם חברים שלא מבינים מה הבעיה בפונדקאות מסחרית – אז למה אתןם מחכותים?

אז למה כל כך חשוב לך להתנגד לפונדקאות מסחרית?
כי יש לנו אחריות קווירית להוות אלטרנטיבה, לאתגר את מבני הכח של השוק ושל המדינה ולא להתנרמל ולהתיישר. יש לנו את הפריבילגיה והאחריות לעסוק בנושאים מורכבים מזויות שאחרים לא יכולות להרשות לעצמן. והקהילה הקווירית הקטנה שסביבי לא ממש עוסקת בנושא. אולי מפחד להיתפס כפטרונית על הנשים בתעשיית הפיריון, אולי בגלל שלא זיהו את החשיבות של הנושא. וזה מבעיר לי אש בישבן להמשיך ולאתגר – גם אותןם.

אז למה כל כך משנה לך הפונדקאות?
כי דנית, שהיא כאחות לי, עוברת טיפולי פוריות במטרה להרות, ושואבים ממנה את הביציות שלה להפריה חוץ-גופית – ומחזירים. ובכל מחזור כזה אני רואה כמה היא סובלת, כמה קשה התהליך הזה, מסוכן, מזיק, נפשית וגופנית. והיא עושה את זה בשביל עצמה, לא בשביל כסף, לא בשביל מישהו אחר.

אז למה אתה אובססיבי בנושא הפונדקאות?
כי העולם הזה אובססיבי בלחפצן נשים ולהפוך אותן לסחורה להשכרה ומכירה. כי המדינה הזאת אובססיבית עם ילודה ולא מאפשרת דרכים אחרות להשתייכות וללגיטימיות. כי הסוחרים אובססיבים לכסף ולא מעניין אותם שום דבר בדרך.

אז למה כל כך משנה לך הפונדקאות?
כי המרדף אחרי התינוק הגנטי מחליש את הלגיטימיות של ההורות של החבריםות שלי לילדותיהן המאומצות, כי עריצות הגנים והביולוגיה חותרת תחת כל מה שניסינו להשיג בעשורים האחרונים – אני לא נולדתי הומו – אני בחרתי בזה כי זה יותר טוב מלהיות סטרייט. כי הסגידה לביולוגיה בסופו של דבר מובילה לשיעבוד נשים לתפקידיהן ה"ביולוגיים" כגון ילודה, גם אם בעבור מישהו אחר.

למה שלא תניח לנו כבר עם הפונדקאות הזאת?
כי אתם עושים את המאבק הזה בשמי, ובדרך שוכחים את המטרות החשובות והדחופות של הקהילה: נוער ללא קורת גג, תקיפות מיניות ועוד. כי אתם עושים את המאבק הזה בשמי, וזה בעצם מרגיש כמו מאבק נגדי. כי אתם עושים את המאבק הזה בשמי. תפסיקו.

אז למה כל כך משנה לך הפונדקאות?
כי אמא שלי, הפמיניסטית הראשונה בחיי, לימדה אותי שקירבה לנשים בכלל ופמיניסטיות בפרט היא חיונית לחיים. כי החברות הפמיניסטיות שלי חשובות לי, כי הברית בין הקהילות הלהט"ביות לפמיניזם סובלת לפעמים בצדק – והפעם שלא בצדק – ויש צורך לאחות, לתקן ולחזק את הברית הפוליטית החשובה הזאת.

אז למה כל כך חשוב לך להתנגד לפונדקאות מסחרית?
כי הוריי נאבקו בעוני בשנות חיי הראשונות, ואני יודעת איזה לחץ ואיזה פחד עוני יוצר, ואיך הוא יכול לגרום לאנשים לעשות דברים שיפגעו בהם. כי יש לי אחריות כמי שהתבגרה בבית שהיה בו, בסופו של דבר הכל, לחשוב על הבתים שבהם אין מספיק. כי פער מעמדי תמיד משתקף בחוזה בין עשירים לעניות, שתמיד נראה ככה: אתם תעשו בשבילנו הכל, ואנחנו ניתן לכןם קצת כסף, אבל לא מספיק בשביל להיחלץ מהמעמד העני.

אז למה אתה לא בעד פונדקאות אחראית?
כי כשנותנים לאנשים פריבילגים את כל המידע ואת זכות הבחירה 90% מהם בוחרים לנצל. לתרץ תירוצים, להפנות את המבט, להצדיק ולמסד ולנרמל את הניצול, להפכו לשקוף ולבלתי-ניתן לסימון, להגחיך את אלו שמתנגדים לניצול, לצייר אותנו כהזויות. ועשרה האחוזים הנותרים הם טבעוניות וצמחונים.

אז למה כל כך חשוב לך להתנגד לפונדקאות מסחרית?
כי כל הזמן ממשיכים לשאול אותי את השאלה הזו בלי להבין למה זה כל כך חשוב.

—-

מדינה ושוק הם זוג הטרונורמטיבי. הם גרים במגדלי אקירוב בדירה מכוערת, כלומר, מפוארת – בסגנון מודרני. מדינה מתמודדת עם חרדות, שהתרפיסטית שלה קוראת להן דמוגרפיות (ואני קוראת להן גיזענות). בגלל החרדות האלה מדינה אובססיבית ממש לגבי הולדה, ילודה, ילדים, לידה, פיריון וריביון וכל הדברים האלה. מדינה רוצה עוד תינוקות יהודים. עוד ועוד תינוקות יהודים. שוק, מצידו, לא איכפת לו אם הם יהודים או לא, אבל הוא בעד. הוא חושב שאפשר לנצל לטובה את החרדות של מדינה ולעשות קצת כסף. ככה תמיד הוא חושב על דברים. "כמה שווה לך תינוק?" הוא שואל את מדינה. ויש תשובה לשאלה הזאת, אם לא ידעתןם.

בדירה אחרת, בקומה שמתחת, גר לו זוג של אוכלים ב… יחד. גל ויניב מנסים כבר שנים, למצוא חן בעיני השכנים. במיוחד הם רוצים בחיבתם של מדינה ושוק. ידוע לכל שכדי להיות מוזמנים לדירתם של שוקי ומדי (כך קוראים להם בחיבה גל ויניב) יש צורך לפחות בתינוק יהודי אחד. אך אויה! כשחילקו רחם לכל השכנות, עסקו ידידנו ההומואים בתיירות מין בתאילנד / פינק וושינג בארה"ב, ולא קיבלו רחם. אם כך, כיצד ייצרו תינוק? כיצד יתחבבו על מדי ושוקי?

למזלם, בקומת המרתף הטחובה בבניין, כלואות, כלומר, גרות מבחירה – נשים ששוק זרק שם פעם, ושכח מהן. שוק מציע לגל ויניב / עסק אכזר, יקר ומגניב: כסף יזרום מהזוג אל כיסיו, וחלקו ינתן לנשים, שבתמורה יספקו ביציות, רחמים, הריונות – בקיצור תינוקות, בעזרתם אפשר יהיה להרגיע את החרדות של מדי ולהיות מוזמנים, כאורחים של כבוד / לדירת היוקרה המכו..פוארת מאד.

בביתם של גל ויניב – ריב ומדון. ולא, אלה לא שמותיהם של חברי מועדון. יניבוש וגל רבים כבר שעה, אם ראוי לשכור אשה נשואה, או אולי רווקה זה עדיף ונכון – וכמה בדיוק שווה הריון? נצעקות צעקות ונטענים טיעונים ושומעים את הלהט כל השכנים. תסכימו עמם, זו אכן בעיה, האם מוסרי עוד מחזור הפריה? ומתי לשלם, בלידה או עכשיו? ומה אם כואב ליולדת הגב?

מדירת הפאר מגיח מר שוק, ודופק על דלתם של הזוג: טוק טוק טוק: מה לכם כי תריבו, בורגנים שלי? ממילא אינכם עשירים מספיק, חמודים שלי. על מנת לממן כל אותם שיפורים תאלצו אף אתם למכור איברים. וגם אם תצליחו פה ושם להתחשב, הרי לא תשנו את עיקר הכאב. עזבו אתכם, רבותי הגאים (שאתר אינטרנט מכנה "אחראים"), השקיעו הכסף בילדה או בילד ולא באספמיה חסרת כל תוחלת. הרי כמו "בשר חופש" או "הרג הומאני" מוכרים לכם חצי… כאילו… יעני… בקצב הזה בעוד כמה שנים – אתם עלולים עוד להיות טבעונים!

דקה אחר כך כבר שקט ונעים, רק צחוק תינוקות את הלילה מרעים.

6 תגובות ל-“יניב וגל עושים פונדקאות

  1. שאלה, בלי ציניות או ניסיון לעורר פרובוקציה:
    נגיד שאני פונדקאית אלטרואיסטית. אממה, במהלך ההריון נפגע כושר ההשתכרות שלי ו/או אני נדרשת לעבור בדיקות רפואיות ו/או משנה את תזונתי ו/או צורכת תרופות. האם ההתנגדות לפונדקאות מסחרית משמעותה שעלי לקבל את כל אלה באהבה? על הנזק הכלכלי והפגיעה באורח החיים שיש בהם?

    ושוב, לא בציניות – אני באמת רוצה להבין.

  2. הי גלי🙂
    שאלה טובה מאד.
    כשאת עושה פונדקאות ממניעים אלטרואיסטים, את בעמדה הרבה יותר חזקה מול ההורים המיועדים כי את עושה להם טובה ועקרונית יכולה לקבוע את התנאים בעצמך ואם הם לא רוצים – לא צריך. אם אין לך אילוץ כלכלי ומניע כלכלי (וזו ההגדרה לדעתי של פונדקאות אלטרואיסטית), אז שום דבר לא לוחץ עלייך ומפריע לך להחליט את ההחלטות שהכי טובות לך בתהליך.

  3. פינגבק: ריאיון נגד פונדקאות מסחרית | בלי גאולה

כתיבת תגובה

