הרצח באורלנדו: גם הומופוביה, גם לאומיות

הרבה מהפרשנים של הרצח במועדון הפולס באורלנדו טוענים שזה רצח הומופובי לגמרי, שאין שום קשר למאבק אנטי-קולוניאלי או דת, לעומת אחרים שטוענים שזה פשוט עוד "פיגוע נגד המערב"(לינק לוידאו), ולא קשור בכלל להומופוביה.

מה ששני הצדדים מחמיצים הוא את המצב ההומולאומי. ארה"ב החליטה לשלב הומואים בצבא ע"י ביטול מדיניות ה don't ask don't tell ולהעניק הכרה בנישואין גאים בחלק מהמדינות שבה, ובעיקר – להשתמש בכל אלה כהצדקה ל"דמוקרטיה" שהיא מפזרת בעולם באמצעות טילים ומטוסים ללא טייס ופצצות וחיילים (עכשיו גם חיילים הומואים). לפיכך ארה"ב (וישראל אחריה) הופכת את הקהילה הלהט"בית לסמל של הנאורות הכובשת ולאחת ההצדקות להרג ולכיבוש. ומרגע שזה קרה, זה היה רק עניין של זמן עד שהסמל החדש הזה יסומן כמטרה לפעולות התנגדות אנטי-קולוניאליות רצחניות.

היעד הבא הוא מצעד הגאווה בת"א, והלואי שאני טועה.

לכן הויכוח אם זהו רצח הומופובי או פיגוע אנטי-אמריקאי הוא ויכוח סרק. זו פעולה רצחנית אנטי-קולוניאלית, והמצב הפוליטי הנוכחי הוא כזה שהקהילה הלהט"בית היא סמל קולוניאלי. זה לא הופך את הרצח לפחות הומופובי, אבל הוא בהחלט לא רק הומופובי, אפשר אולי לומר שזה הטבח ההומולאומיפובי הראשון.

בדבר אחד צודקים חלק מהפרשנים: באמת אין קשר לדת.

3 תגובות ל-“הרצח באורלנדו: גם הומופוביה, גם לאומיות

  1. “Let’s not whitewash”

    גם לי הורגש שהפאתוס מסביב ממהר לדעת ולקבוע במה *באמת* דברים מתמקדים ונובעים ומכוונים.
    הכל בגלל האיסלאם או לחלופין בגלל איסלאמופוביה, הכל בגלל המערב הלבן והכל להטבא"קופובי או לא בכלל. לכולןם יש את "הדבר הנכון" לנופף, להתנגח, לדמוע, לחשוף ולחשוב, להרגיש ולהגיד קולקטיבית (כל אחת בקולקטיביות שלה).

    ואם מתעסקות בשיוכים של הרוצח, למה לשייך דווקא להיותו מוסלמי או להיותו מתנגד למערב הלבן, בואו נשייך להיותו גבר מכה ונצא למגר טרור גברי.

    או אם כבר חשיבה של גזע ומוצא, למה באותה נשימה שמשייכות את כל האשמה לאיסלאם החשוך או למערב הלבן (סמני לפי קבוצת השתייכותך והגורם הנבחר האולטימטיבי להסתכלות הנכונה), מוחקות את ההתייחסות למוצא ולהשתייכות ולתרבות הלטינית שנחגגה באותה מסיבה ושמאפיינת 90% מהנרצחות והנרצחים הלהטבא"קים שם.
    התקפה על להטבא"ק, התקפה על המערב, התקפה על האיסלאם. אבל כשקוראות מה הנפגעות, והחברות, והאקטיביסטיות הקהילתיות הלהטבא"ק הלטיניות אומרות, הן מדברות על מרחב תרבותי קהילתי השתייכותי מורכב מוגן וכ"כ נדיר בכל שאר המרחבים, שנגזל מהן.

    במערב הלבן צובעים בורוד ובחאקי ובצבעי הדגל את ההומולאומיות. ויש את טראמפ שאומר שכל המוסלמים טרוריסטים (או משהו כזה) וכל הלטינים פושעים ואנסים (או משהו כזה). ויש את הליברלים שאוהבימות לכבס את כל זה ולכל היותר להציע לתת לי זכות להתחתן וילדימות וכל זה (זכותי לא. תודה), וכו' וכו'.
    אלימות והתעמרות אלימה מול להטבא"ק היא חוצת גבולות וצבעי דגלים, וכך גם גזענות בין “מערב” ל”איסלאם”, אבל כשהדיון מתמקד רק בזה או רק על זה, גם בטרור הספציפי הזה מול להטבא"ק לטיני, זה להנציח קסנופוביה שמכוונת אותנו לגלות אמפטיה רק כלפי מהגרים לבנים ולהטבא"ק לבנים (וזה ציטוט חופשי של תגובות שנאמרו מתוך הקהילה האקטיביסטית להטבא"ק לטינית).
    “racial erasure of the victims”.

    “Now that many of the names have been released, I don’t see how anybody who can read that list of names can walk away from it and not know that this wasn’t just a terrorist attack on this nation or specifically on LGBT people. It was a direct attack on LGBT Latinos, predominantly, and the people who love that music and that culture and were there to celebrate it.”
    “Not only is this a story about a minority group being attacked but it’s a minority within a minority that was attacked. Naming those names and where they’re from and the struggle that they were living daily as LGBT Latinos is part of the story and not naming it, to me, feels like erasing a large part of who they are and their experience. Let’s not whitewash their experience, it’s multi-faceted.”

    Wilson Cruz
    (דמות אקטיביסטית בהווה, והדמות הקווירית המהממת ריקי וסקאז בסדרה המעולה my so called life)

    *ותודה לשירה שגרמה לי לחשוב

    • תודה רונאל, ותודה לסבית לא מתורבתת! בהחלט זה חלק שהיה חסר בפוסט. אין לי מושג איך לקשר את המוצא הלטיני של רוב הנרצחים להבנה שלי את מה שקרה, מלבד שזו קבוצה עוד יותר מוחלשת בתוך הלהט"ב ובתוך הקולקטיב האמריקאי.

      הובא לידיעתי שחלק מהקוראות פירשו את הכתוב כאילו אני מספק הצדקות לפגוע בלהט"ב (בגלל שלהט"ב משתפות פעולה עם האימפריאליזם) או למה בכלל אני מתעסקת עם המניעים של הרוצח, שהרי זה לא מה שמשנה. אז להלן הסבר.

      המצב ההומולאומי הוא ההקשר העיקרי לפעילות להט"בית בעשור האחרון, אם לא קודם לכן. אין פעולה להט"בית שיכולה לקרות מחוץ להקשר הזה כעת. כל מצעד, כל מועדון, כל פלייר, כל פעולה להט"בית מתרחשת בהקשר ההומולאומי. יש חשיבות להבין את המצב ההומולאומי ואת ההקשר שהוא יוצר כדי שפעולות שלנו יהיו פחות קלות לניכוס ע"י המדינות וכדי לקחת אחריות על חלקנו כאזרחים פריבלגים של מדינה כובשת. בפוסט שלעיל ניסיתי להצביע על שלב חדש נוסף בהתפתחות והעמקת ההקשר ההומולאומי: השלב שבו גם מי שמזדהים עם דאע"ש מקבלים על עצמם את הפרשנות שמקדמים משרדי החוץ של המדינות המערביות לפיה זכויות להט"ב הן תירוץ לאימפריאליזם, וזה מה שהם עושים עם הפרשנות הזו.

      בעיני חשוב להתעסק עם זה, לתהות למה הרוצח התקשר למשטרה ונשבע אמונים לדאע"ש לפני הרצח, ולא לפטור את זה בלא-כלום, לא כדי למחוק את ההומופוביה שברצח הזה, אלא כדי להבין את ההומופוביה בהקשרה החדש (וכן, המאד לא נעים ולא נוח לנו, אבל ככה זה). למשל בישראל ההבנה הזו גורמת לי לא להשתתף במצעד בתל-אביב, וכשאני משתתףת במצעד פריפריאלי יותר אז להשתתף עם מסר אנטי-ציוני. זו מסקנה ישירה שלי מהרהורים כגון אלו שכתבתי בפוסט הזה, ולכן חשוב לי לחלוק אותם.

      בקשר להיותו של הרוצח גבר, וגם גבר מכה: יש הרבה כתיבה חכמה במסגרת תאוריות פמיניסטיות וקוויריות על המקום של אלימות בזהות גברית, כולל אלימות נגד גברים ואלימות עצמית, וגם אלימות כלפי נשים ומגדרים אחרות. היה נראה לי שמאד ברור (עד כדי מובן מאליו) שיש קשר עז בין תפיסת הגבריות של הרוצח (על עצמו ועל אחרים) לבין מעשיו – גם הכאתו את בת-זוגו הראשונה וגם הרצח.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s